Kajian awal kesan banjir besar di Johor


Perniagaan Besar pun Terpaksa Gulong Tikar

Banjir yang melanda Johor pada bulan Disember 2006 dan Januari 2007 memberi kesan dan impak yang besar kepada penduduk. Tambahan banjir ini melanda di daerah Kota Tinggi, Batu Pahat, Kluang Muar sebanyak dua kali. Justeru satu kumpulan penyelidikan telah dibentuk untuk membuat kajian awal mulai 27 hingga 29 Januari 2007.

Kumpulan penyelidikan yang datang dari berbagai disiplin kajian bergabung dan telah berpecah dua dan membuat kajian di utara dan selatan Johor. Satu kumpulan meninjau ke utara Johor iaitu di Segamat, Batu Pahat dan Muar diketuai oleh Prof. Dr. Salmijah Surif. Satu kumpulan lagi ke selatan Johor di Kluang, Kota Tinggi dan Johor Baharu diketuai Dr. Norela Sulaiman.

Penulis bersama kumpulan yang meninjau utara Johor telah ke Segamat, Batu Pahat dan Muar. Dalam tinjauan awal ini kumpulan penyelidik telah mendapat kerjasama daripada Pejabat Daerah,Jabatan Pengairan dan Saliran, Jabatan Kebajikan Masyarakat dan Ibu Pejabat Polis.

Taklimat telah diberikan oleh pegawai yang bertanggungjawab di agensi berkenaan berkaitan pengurusan menghadapi bencana banjir besar itu. Tinjauan juga telah diadakan ke Empangan Juaseh dan Empangan Bokok dengan kerjasama Syarikat Air Johor Segamat dan JPS Batu Pahat.

Tinjuan awal oleh Jawatankuasa Kajian Banjir UKM ini telah memperolehi hasil mengenai kesan banjir yang berkaitan dengan kesan psikologi, ekonomi, pendidikan.

Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

Pengalaman Meninjau Kesan Banjir Besar di Johor 2006-2007

Menjengah Makam Laksamana Bentan di Kota Tinggi, Johor.SELEPAS BANJIR: Mengubati perasaan insan yang derita.....