Selepas dua bulan Johor dilanda banjir besar.- Benarkah wujud "Meriam Malim Deman" sehari sebelum banjir besar melanda Segamat?

Pada 18 hingga 20 Februari penulis membawa keluarga balik Muar. Tiba di pagoh kami ke Kampung Kundang Ulu. Sempat bersolat Asar dan sempat bertemu dengan Imam Masjid Kundang Ulu. Imam tersebut seronok menceritakan majlis pelancaran Kampung Angkat UKM pada 17 Februari 2007. Penulis pernah ke kampung tersebut pada 20 Januari 2007 merakam gambar Briged Bencana IPT-UKM membersihkan rumah penduduk-penduduk di situ. Justeru penulis kenal dengan Imam tersebut.

19 Februari saya menyusuri Jalan Muar-Pagoh ke Segamat. Hujan turun amat lebat pada hari tersebut. Kami sekeluarga bersama sebuah lagi kereta yang dipandu oleh anak saudara isteri, seperti mengambil risiko kerana pada tanggal tarikh tersebutlah banjir besar telah melanda Segamat. Penulis sempat bertemu seorang peniaga cina yang masih menyambut kemeriahan Tahu Baru Cina di Bukit Kepong. Peniaga cina itu menunjukkan beberapa keping gambar semasa banjir melanda pekan kecil Bukit Kepong.

Pukul 3.45 petang kami tiba di Bandar Segamat. Masih jelas kelihatan kesan-kesan banjir. Namun kehidupan penduduk Segamat telah pulih seperti sedia kala dengan meneruskan kegiatan harian. Di satu sudut kelihatan orang ramai membeli pakaian. Malahan kami sempat menikmati nasi berlaukkan ikan Baung masak lemak dan Semilang laut masak asam pedas. Di kawasan kedai makanan inilah air mengganas 19 hingga 22 Disember 2006 lepas.

Selepas itu penulis membawa keluarga ke Kampung Jawa Segamat. Inilah kesempatan terbaik untuk menunjukkan kesusahan orang lain kepada anak-anak penulis. Paling menggembirakan penulis apabila melewati rumah seorang wargatua yang roboh semasa banjir kini telah hampir siap dibina. Penulis dan anggota penyelidik UKM pernah singgah di rumah tersebut pada 27 Januari 2007 lepas.

"Sekali air bah, sekali pantai berubah" menepati dengan apa yang penulis lihat semasa melepasi Sungai Segamat. Kelihatan tebingnya runtuh. Meninjau ke beberapa permis memberi gambaran kepada penulis bahawa banjir telah memberikan kesan yang besar pada ekonnomi bandar Segamat. Misalnya sebuah pasaraya merentangkan sepandok berbunyi " Jualan penghabisan stok kerana kami akan berpindah ke tempat baharu." Sebuah agensi perbankan masih belum beroperasi sepenuhnya kerana sedang diubah suai.

19 Februari sebelah malam, penulis sempat bersembang dengan suami kepada adik ipar (biras). Beliau anggota RELA di Segamat. Biras penulis menceritakan bagaimana keadaan kucar kacir seumpama TSUNAMI disekitar Segamat. Bunyi hond dan alarm kereta yang ditenggelami air begitu bising sekali. Keadaan gelap kerana ketiadaan eletrik amat menyukarkan kerja-kerja menyelamat. Arus air begitu deras.

Apa yang menarik untuk dikaji oleh saintis ialah dakwaan biras penulis mengenai hilangnya semut gatal dan semut-semut lain sebelum banjir besar melanda Segamat. Beliau mendakwa semut-semut tersebut terlebih dahulu mungkin merasai akan berlakunya banjir besar dengan menghilang ke pokok-pokok di bahagian atas!!!

Sudah menjadi satu metos (dongeng?) terdapat apa yang dikenali oleh penduduk Segamat mengenai Meriam Segamat telah meletup pada 19 Disember 2006. Biras penulis mendakwa ramai orang mendengar dentuman meriam tersebut. Untuk menggukuhkan dakwaan beliau memberitahu bahawa pihak polis juga ada mendengar dentuman tersebut.

Adakah metos "Meriam Segamat" merupakan satu unsur misteri ataupun unsur-unsur kejadian alam harus difikirkan bersama. Kerana ramai penduduk Segamat sering terdengar jika Segamat akan dilanda banjir besar. Malahan terdapat penduduk sudah bersiap untuk berpindah ke tempat lebih selamat jika terdengar "Meriam Malim Deman atau Meriam Segamat"!

Penulis sempat membeli satu Vedio CD yang dirakam oleh pengusaha bernama JR Vedio. Vedio yang diberi tajuk Sumpahan Malim Deman mengambarkan bagaimana keadaan Bandar Segamat pada 20 hingga 22 Disember. Keadaan air banjir amat menyeramkan.

Seperti terungkap oleh kata-kata adik ipar penulis, air begitu mengganas sebelum meragut beberapa nyawa. Penulis begitu terharu bila biras berkata " kawan rasa banjir ini boleh tahan lagi kerana rumah dan harta benda lain masih selamat. Keluarga masih selamat. Tapi kalau gempa bumi?......."

Samada metos Meriam Segamat atau Sumpahan Malim Deman itu benar atau dongengan, apa yang pasti kesan banjir telah menyebabkan wujudnya keharmonian masyarakat, sikap bersiap sedia jika sekiranya hujan turun dengan lebatnya pada masa-masa akan datang. Jikalau Meriam Segamat yang masih menjadi misteri itu boleh dijadikan tanda awal atau amaran banjir, kajian harus dilakukan apakah dentuman itu merupakan Meriam Malim Deman ataupun proses bom air yang berlaga di kuala Sungai Segamat atau bunyi guruh dari langit?

Biar apa pun tiap kali jikalau saya ke Segamat hati teras gusar apabila hujan turun dalam jumlah yang lama. Bimbang banjir akan berlaku lagi..............

Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

Pengalaman Meninjau Kesan Banjir Besar di Johor 2006-2007

Menjengah Makam Laksamana Bentan di Kota Tinggi, Johor.SELEPAS BANJIR: Mengubati perasaan insan yang derita.....