Anak Menantu Di Luar Johor Jadi Panik


19 Disember 2006- Jam 1 petang isteri saya menelefon kakaknya di Muar. Dia menarik nafas lega kerana rumah kakaknya tidak terjejas kerana banjir. Isteri saya bimbang kerana rumah kakaknya terletak berhampiran sebuah parit besar.

Hari yang sama, jam 8 malam siaran TV menyiarkan berita " Segamat lumpuh". Saya menghubungi biras saya. "Ya rumah kawan (bahasa orang Segamat dan Pahang) naik air jam 3 pagi tadi. Dua kereta tenggelam.Satu kereta anak kawan. Saya terbayangkan bagaimana keadaan Bandar Segamat waktu itu. Esuknya siaran TV menyiarkan orang ramai mengambil barang-barang dari pasaraya yang teremdam air banjir. Mana tidaknya Segamat boleh lumpuh, di kawasan banjir terdapat pusat komersial seperti bank yang menempatkan mesin-mesin ATM, Tabung Haji (LUT), kedai makanan segera, kedai serbaneka lagi. Jalan yang ditutup merupakan jalan utama Segamat ke Yong Peng.

Jam 8.30 malam saya menghubungi anak saudara di Kluang yang tinggal di Jalan Kluang ke Mersing

"Ok Paksu, kami selamat..." jawab Razi anak kakak saya.

25 Disember 2006 ; saya menghubungi Keretapi Tanah Melayu (KTM) untuk mengetahui jadual perjalanan ke selatan. Pihak KTM memberitahu tren ke selatan telah memulakan perkhidmatan sejak 24 Disember. Anak saudara isteri saya keesukan hari dapat pulang ke Segamat dengan selamat.

Secara peribadi saya lihat banjir yang berlaku di Johor begitu besar. Tambahan inilah pertama kali berlaku di Johor dizaman di era tahun 2000. Jika di Kelantan, Trengganu dan lain lain negeri mereka telah bersedia kerana kerap mengalami banjir.

7 Januari 2007 jam 10 pagi- Saya berada di halaman rumah Tuan Haji Abd. Rahman. Hari Ahad merupakan hari cuti hujung minggu. Bagi saya hari ini tiada rehat. Hari ini juga mengajar saya erti kemanusian. Saya menjelajah beberapa buah rumah untuk melihat merakam gambar serta merakam perasaan mangsa-mangsa banjir.

Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

Pengalaman Meninjau Kesan Banjir Besar di Johor 2006-2007

Menjengah Makam Laksamana Bentan di Kota Tinggi, Johor.SELEPAS BANJIR: Mengubati perasaan insan yang derita.....