Catatan penulis sewaktu kali kedua ke tempat dilanda banjir

Ketika penulis dipelawa oleh Timbalan Dekan (Penyelidikan dan Pembangunan) Prof.Dr.Salmijah Surif untuk mengikuti tinjauan awal ke kawasan banjir diseluruh daerah di Johor, keadaan banjir kali kedua belum banyak berubah. Prof. Salmijah tidak pasti apakah misinya itu akan menjadi kenyataan kerana beliau tidak mahu kedatangan kumpulan penyelidikannya akan membebankan mangsa-mangsa banjir di Johor.

Jam 6.00 petang 17 Januari 2007 beliau menefon saya bahawa misi ke Johor ditangguhkan. Namun beliau mengesyurkan jika boleh penulis menyertai Misi Sukarelawan Banjir UKM (kini dinamakan Briged Bencana IPTA-UKM ). Petang itu juga saya menghubungi Saliman Leman (Wak Leman-Jurufoto PUSPA)untuk mengetahui keadaan ditempat beliau berada, iaitu Pagoh. Saliman sedang menyertai misi bantuan banjir oleh Briged Bencana IPTA-UKM. Sejak 26 Disember 2006 sahabat saya ini lebih banyak berkampung di Johor bersama Briged Bencana IPTA-UKM. Pagoh sudah menjadi Mukim Angkat UKM.

Media seolah-olah "penat" membuat laporan di kawasan banjir. Namun menerusi media kita tetap dapat menerima berita mengenai jumlah mangsa banjir melebihi 50 ribu orang. Ini satu jumlah yang besar. Bukan sehari dua tapi sudah hampir sebulan.

20 Januari 2007 jam 7.30 pagi lima buah bas, sebuah lori telah menyusuri Lebuhraya ke selatan. Jam 9.30 pagi kami tiba di Pagoh selepas berehat sebentar Briged Bencana IPTA-UKM beredar ke Kampung Kundang Ulu. Di Kampung Kundang Ulu telah sedia menunggu ialah Timbalan Naib Canselor (Hal-ehwal Pelajar & Alumni), YBhg. Prof. Dato' Dr. Mohd. Wahid Samsudin. Seperti kebiasaannya Briged Bencana IPTA-UKM yang didatangkan khas dengan lima buah bas menunaikan misi bantuan membersih rumah-rumah mangsa banjir. Sekumpulan lagi mengecat Masjid Kampung Kundang Ulu yang terjejas teruk. Kebanyakan keperluan masjid musnah termasuk permaidani, sejadah, Al Quran dan kitab.

Kampung Kundang Ulu 20 minit perjalanan dengan kenderaan darat terletak dipinggir Sungai Muar. Menurut Imam masjid disitu yang kini berusia 80 tahun kampung tersebut pernah dilanda banjir besar pada tahun 1951. Ketika itu usia beliau awal 20an. Bermula tahun 1951 hingga tahun 1954 boleh dikatakan kampung itu kerap dilanda banjir. Namun ujar Imam tersebut, banjir tahun 1971 sama besar dengan tahun 2006 dan 2007. Kenyataan beliau disokong oleh beberapa penduduk yang ditemui. Biarpun banjir kali ini begitu besar, seorang pengusaha perahu penumpang di kampung itu bersyukur kerana kerja-kerja membalak di Segamat telah tiada. Keadaan ini menyelamatkan kampungnya dari kemusnahan yang lebih dahsyat. Jikalau tidak sudah tentu sisa-sisa balak yang hanyut akan menjadi pemusnah rumah-rumah yang ada.

Tinjauan penulis di sekitar Kampung Kundang Ulu mendapati sistem perparitan telah dinaik taraf sejak empat bulan lalu.Namun hujan yang lebat dan air yang banyak dari Segamat menyebabkan kampung tersebut terjejas teruk. Banjir yang melanda telah menenggelamkan kampung ini sedalam 2.5 meter ini menyebabkan harta benda gagal diselamatkan.

Langit kelihatan mendung sejak penulis dan Briged Bencana IPTA-UKM tiba. Lebih mengusik kegusaran penulis ketika empat orang anggota Polis Merin Muar tiba untuk membuat pemantauan. Salah seorang anggota polis yang berbual-bual dengan penulis memberitahu air Sungai Muar sedang naik. Penulis tidak terfikir apa-apa selain memohon doa agar banjir tidak melanda lagi. Alasan penulis cemas ialah kerana di Batu Pahat walaupun tiada hujan turun tetapi jumlah orang yang dipindahkan semakin meningkat.

Seharian penulis dan anggota Briged Bencana IPTA-UKM berada di Kampung Kundang Ulu merasakan penduduknya terhibur dengan kehadiran kami. Tambahan hari itu adalah 1 Muharam 1428. Secara tidak langsung kariah masjid tersebut menyambut Maal Hijrah dengan mengecat masjid dan menjamu selera makan tengahari dengan sup daging bersama roti.

Paling terharu seorang penduduk memberitahu pada Hari Raya Aidiladha mereka hanya bertakbir di pusat pemindahan dan tidak dapat bersolat Jumaat sebanyak sekali. Mereka mewakili perasaan lebih 100 ribu mangsa-mangsa banjir di Johor. Kesengsaraan mereka adalah gambaran seluruh mangsa-mangsa banjir. Kita yang masih berada dalam keadaan selesa hulurkan bantuan seadanya. Hari ini hari mereka,esuk entah-entah hari kita

UKM menyediakan tabung bantuan. Fakulti Sains dan Teknologi UKM juga menyediakan tabung untuk diderma.

Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

Pengalaman Meninjau Kesan Banjir Besar di Johor 2006-2007

Menjengah Makam Laksamana Bentan di Kota Tinggi, Johor.SELEPAS BANJIR: Mengubati perasaan insan yang derita.....